De druk op verpleegkundigen en verzorgenden is groot. Er wordt van hen verwacht dat zij de beste zorg leveren, zo snel mogelijk hun werk doen en daarnaast ook nog eens allerlei management-achtige taken op zich nemen. Niet zo gek, dat niet iedereen op dat laatste zit te wachten
Zelf merk ik vaak dat er mede hierdoor weerstand is zodra ik over leiderschap in de zorg praat. Veel zorgpersoneel denkt dat ik het dan heb over allerlei extra taken waar in hun toch al drukke baan geen ruimte voor is. Maar management en leiderschap zijn twee verschillende dingen. Tijd om eens dieper in te gaan op wat leiderschap in de zorg precies is.
Wat mensen denken dat leiderschap is….
Veel verzorgenden en verpleegkundigen zien het als volgt: je hebt jouw taak als zorgprofessional aan de ene kant en dan is er de bedrijfskant aan de andere kant. Onder het eerste valt het echte werk: aan het bed de cliënt verzorgen of verplegen. Administratie, management en leiderschap zitten aan de andere kant, de bedrijfskant. En die kant lijkt in eerste instantie helemaal niet zo aantrekkelijk. Die kant zorgt voor de werkdruk, die kant leidt af van de inhoud van het vak en in die kant heeft niet iedereen zin.
… en wat het werkelijk is
In werkelijkheid is leiderschap in de zorg heel iets anders dan die meer administratieve taken of managementkant. Als ik het met verpleegkundigen en verzorgenden heb over leiderschap in de zorg, dan praten we juist over kwaliteit van leven en waardevolle zorg. We denken na over hoe we in de zorg die we bieden de mensen met een zorgvraag centraal kunnen stellen en hoe we vanuit onze expertise op de werkvloer ook onze collega’s centraal kunnen stellen bij het maken van processen, beleid en protocollen.
Leiderschap in de zorg is zoeken naar manieren om ons werk goed en makkelijk te kunnen doen, waarbij mensen (met een zorgvraag én zorgprofessionals) centraal staan. Zij zijn het gouden middelpunt van waar leiderschap om draait.
Wanneer is leiderschap iets voor jou?
Niet iedereen in de zorg zal het liggen om met dit soort vragen bezig te zijn. Dat heeft alles te maken met je persoonlijke kenmerken. Je behoefte aan leiderschap ligt namelijk in je karakter. Het is één van de persoonskenmerken die ons van elkaar onderscheiden.
Mensen die wel graag met leiderschap bezig zijn, hebben dus andere eigenschappen dan mensen die van nature niet neigen naar leiderschap. Maar heb je behoefte aan leiderschap, dan heb je hiervoor ook ruimte in je werk nodig om uitdaging te blijven vinden in wat je doet. Je zoekt dan naar een plek waar je je energie, enthousiasme, integriteit, betrouwbaarheid, gevoel voor humor en wens om de mensen centraal te stellen kwijt kunt.
Bezig zijn met leiderschap is dan geen extra werkdruk meer, maar juist noodzakelijk om je werk als zorgprofessional te doen.
Hoe zorg je voor leiderschap in je werk?
Niet verder vertellen, maar ik ben dus zo iemand die het nodig heeft om met leiderschap, ontwikkeling en positionering bezig te zijn in mijn werk. In de afgelopen jaren heb ik dit een steeds groter onderdeel van mijn werk laten worden. Regelmatig krijg ik de vraag hoe ik dat aangepakt heb. Hoe zorg ik voor leiderschap in mijn werk? Deze dingen hebben mij geholpen:
De grootste stap die ik heb gezet, is het starten van mijn uitdaging om verandering in de zorg te brengen via mijn werk als innovatiecoach. Dat betekent niet altijd lief zijn of vriendjes hebben, maar het betekent wel staan voor een andere manier van werken.
Nu ik leiderschap in de zorg tot de kern van mijn werk heb gemaakt, voelt het alsof ik af en toe uitstapjes maak naar een andere planeet. Eentje waarin ik leer en me ontwikkel rondom de thema’s waarmee we ons bezighouden met leiderschap in de zorg. Om vervolgens vanaf die planeet terug te keren naar aarde, om hier leiderschap te laten bloeien en eigenaarschap te proberen creëren bij collega’s.
Hoe ik dat doe, daar vertel ik je volgende keer meer over.
5
4
Comments are closed.
created with