In een arbeidsmarkt waar een schreeuwend tekort aan verpleegkundigen en verzorgenden is, lijkt het ideaal: techniek die een deel van het werk van zorgpersoneel over kan nemen.
Maar wie de complexe problemen die in de zorg ontstaan wil kunnen blijven oplossen, kan niet zonder gemotiveerde werknemers.
Toch lijkt het daar juist vaak mis te gaan.
Steeds meer organisaties hebben de grootste moeite om medewerkers aan ze te binden. Hoe dat komt?
Werknemers krijgen te weinig ruimte om creatieve taken uit te voeren. De oplossing: maak interne ondernemers van ze!
Ondernemers zijn vrije mensen die risico’s nemen en kansen pakken die anderen misschien niet zouden pakken. Deze mensen weten prima wat zij doen.
Ze onderscheiden zich daarmee van werknemers, die vaak wat rustiger aan doen, doen wat de baas vraagt of zegt en weinig risico lopen.
Nu het aantal zzp’ers in de zorg flink is toegenomen, zou je denken dat de ondernemersgeest ook zorgorganisaties bereikt.
Toch lijken de zzp’ers in de zorg in weinig op andere ondernemers. Het grootste deel van hen doet namelijk gewoon hetzelfde werk dat zij altijd al hebben gedaan. Ze voegen nauwelijks nieuwe dingen toe aan de beroepsgroep of organisatie.
Wat overblijft zijn organisaties die de grootste moeite hebben om betrokken personeel te houden. De zzp’ers dragen weinig bij aan de organisatie, en de werknemers lijken alle creativiteit verloren te hebben. Kan dat nou niet anders?
Dat kan, en dat moet. Want waar techniek een deel van het personeelstekort kan oplossen, is er een belangrijk deel van de zorg dat niet overgenomen kan worden door machines: de complexe problemen die creatieve oplossingen vragen.
Deze creativiteit lijkt op ondernemerschap en kan bij werknemers de juiste uitdaging geven.
Door het aanjagen van creatief denken zal er meer verbondenheid ontstaan tussen werknemers en werkgever.
Na verschillende mensen gesproken te hebben, moet ik een opvallende conclusie trekken. Waar managers vaak dénken dat er genoeg ruimte is voor creativiteit, hoor ik van werknemers dat zij weinig ruimte krijgen voor creatieve taken. Als ondernemer weet ik hoe we die creativiteit terug kunnen brengen in de zorgorganisaties.
Werkgevers moeten de huidige werknemers weer leren om de ruimte te pakken op creativiteit.
De samenwerking aangaan. Duidelijk de verwachtingen uitspreken en elkaar begeleiding geven bij het oplossen van complexe problemen.
Managers moeten meer naar achteren leunen en juist het creatief denken aanjagen, waardoor leiderschap gaat ontstaan vanuit de verpleegkundige of verzorgende. Zo worden je medewerkers interne ondernemers!
Benieuwd hoe je de creativiteit terug kunt brengen in jouw organisatie? De komende maanden deel ik mijn inzichten in deze blog en via mijn vlog.
Liever snel geholpen? Bel of mail me. Ik denk graag met je mee!
5
0.5
Comments are closed.
created with